Czy niedobór snu może wpływać na spadek stężęnia testosteronu?

Data i autor:

W badaniu naukowym 1 tydzień restrykcji snu z ~9 do ~5 godzin powodował spadek stężenia testosteronu o 10-15% w grupie młodych mężczyzn o średnim wieku 24.3 lata (1),

Deficyt snu może wiązać się z objawami niedoboru androgenów np. niskim poziomem energii, zmniejszonym libido, słabą koncentracją i zwiększoną sennością.

Zanim wydacie kasę na worek cudownych suplementów na zwiększenie poziomu testosteronu o wątpliwej skuteczności, albo jakiś „guru” zdiagnozuje u Was hipogonadyzm i wejdziecie na TRT, zadbajcie o podstawy: wyśpijcie się, zadbajcie o dietę, nastrój, seks, aktywność fizyczną.

Przypominam, że podczas redukcji masy ciała, ograniczenie snu może powodować zmniejszenie utraty tkanki tłuszczowej o 55% (1,4 vs 0,6 kg z 8,5 vs. 5,5 godzin snu) i zwiększenie utraty beztłuszczowej masy ciała o 60% (1,5 vs. 2,4 kg) (2). Idzie to w parze ze zwiększoną adaptacją neuroendokrynną do deficytu kalorycznego, zwiększonym uczuciem głodu i zmianą względnego wykorzystania substratów energetycznych w kierunku utleniania mniejszej ilości tłuszczu.


Kliknij tutaj, aby rozwinąć listę źródeł

  1. Leproult R, Van Cauter E. Effect of 1 Week of Sleep Restriction on Testosterone Levels in Young Healthy Men. JAMA. 2011;305(21):2173–2174.
  2. Nedeltcheva AV, Kilkus JM, Imperial J, Schoeller DA, Penev PD. Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Ann Intern Med. 2010;153(7):435–441.
Menu