Spożycie nabiału jest często krytykowane za niekorzystne skutki dla zdrowia. Czy to prawda?

Data i autor:

Produkty mleczne są jednym z najlepszych źródeł wapnia, wysokiej jakości białka i oraz posiadają wysoki indeks sytości i ich spożycie może być korzystne w trakcie deficytu energetycznego. Jednak spożycie nabiału jest często krytykowane za niekorzystne skutki dla zdrowia. Czy to prawda?

W przeglądzie literatury Thorninga i wsp. (2016) stwierdzono, że spożycie mleka jest związane z niskim poziomem tkanki tłuszczowej, zwiększoną masą mięśni, zwiększoną gęstością kości, zmniejszonym ryzykiem różnych nowotworów, tendencją do zmniejszenia ryzyka cukrzycy typu II i zmniejszeniem ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, szczególnie udaru. Nie było związku spożycia nabiału ze wzrostem śmiertelności (1).

Niedawna przeprowadzona praca Dehghana i wsp. (2018) potwierdziła te zależności i wskazała poprawione parametry zdrowotne z odwrotną zależnością między całkowitą ilością spożywanych produktów mlecznych, a śmiertelnością lub poważnymi incydentami związanymi z chorobami sercowo-naczyniowymi (2).

Istnieje nawet istotna odwrotna zależność między spożyciem produktów mlecznych, a ryzykiem raka pęcherza i okrężnicy, prawdopodobnie z powodu zawartych w produktach mlecznych substancji probiotycznych. Jedynym rodzajem nowotworu, który jest związany ze zwiększonym spożyciem mleka jest rak prostaty. Początkowo uważano, że wynika to ze wzrostu stężenia IGF-1 w wyniku konsumpcji nabiału. Niemniej jednak u mężczyzn działanie ochronne produktów mlecznych na ryzyko powstania raka jelita grubego uważa się za przewyższające zwiększone ryzyko raka prostaty.

Przeciwwskazaniem do spożycia nabiału mogą być: nietolerancja laktozy lub alergia na białka mleka, czyli dwie niezależne dolegliwości. Występują one jednak stosunkowo rzadko, w stosunku do osób które wmawiają sobie taką przypadłość. Niektóre osoby borykające się z nietolerancją FODMAP mogą odczuwać problemy pokarmowe po spożyciu laktozy.

Podsumowując, jeśli tolerujesz produkty mleczne i nie masz przeciwwskazań do ich spożywania, jedz na zdrowie. Stanowią one dobre źródło wapnia i wysokiej jakości białek, a także wiążą się z poprawą wielu parametrów zdrowotnych.


Kliknij tutaj, aby rozwinąć listę źródeł

  1. Thorning TK, Raben A, Tholstrup T, Soedamah-Muthu SS, Givens I, Astrup A. Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence. Food Nutr Res. 2016;60:32527. Published 2016 Nov 22.
  2. Dehghan M, Mente A, Rangarajan S, et al. Association of dairy intake with cardiovascular disease and mortality in 21 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study. Lancet. 2018;392(10161):2288–2297.

 

Menu